Hoe werkt de Overstapservice?

In deze animatie ziet u hoe de Overstapservice precies in zijn werk gaat. De gehele periode van aanvraag tot beëindiging van de Overstapservice wordt ook nog een keer stap voor stap in het schema onder de animatie uitgelegd.

In onderstaand schema is de gehele periode van aanvraag tot beëindiging van de Overstapservice stap voor stap op een tijdbalk geplaatst. U klikt op de cijfers voor meer informatie. Heeft u tijdens de Overstapservice toch nog vragen? Neem dan contact op met uw nieuwe bank.

(klik op een nummer in onderstaand plaatje voor informatie per tijdvak)

1. Zakelijke contracten en Aanvraag Overstapservice

U inventariseert of u contracten zoals (zakelijke) Europese incasso, acceptgiro, Maestro, V PAY en iDEAL bij uw oude bank heeft lopen en welke andere afspraken u nog meer heeft gemaakt. U gaat contracten aan met uw nieuwe bank en u dient daarom eventueel lopende contracten bij uw oude bank te beëindigen.

U kunt de Overstapservice aanvragen bij uw nieuwe bank via een aanvraagformulier van de nieuwe bank. U kunt hier een voorbeeld van een aanvraagformulier inzien. U krijgt vervolgens bericht dat uw aanvraag in behandeling is genomen. De ingangsdatum van een zakelijke aanvraag Overstapservice ligt minimaal 4 weken na datum van indiening van het aanvraagformulier.


2. Overzicht periodieke overboekingen

Nadat de Overstapservice in behandeling is genomen, ontvangt u van uw oude bank een overzicht van de beëindigde periodieke overboekingen en eventuele selectieve rekeningblokkades. Ook informeert uw oude bank u over de gevolgen voor andere producten en diensten bij uw oude bank. Indien u bij uw oude bank geagendeerde betalingsopdrachten via elektronisch bankieren heeft opgevoerd, adviseren wij u om daar een uitdraai van te maken. U dient deze opdrachten zelf te stoppen. U heeft zelf de keuze welke periodieke overboekingen en rekeningblokkades u vervolgens opvoert bij uw nieuwe bank.


3. Gebruik van producten van uw oude bank

U kunt passen, creditcards en andere producten van uw oude bank blijven gebruiken tot de betaalrekening is opgeheven.


4. Ingangsdatum

Op het formulier heeft u aangegeven wanneer u de Overstapservice wilt laten ingaan. Minimaal vier weken tot maximaal drie maanden na aanvraag gaat de Overstapservice voor u in. Op het aanvraagformulier heeft u de exacte ingangsdatum aangegeven.


5. Gedurende de Overstapperiode

Gedurende de Overstapperiode van dertien maanden moet u een aantal zaken zelf regelen. Ga naar Wat regelt u zelf? voor een overzicht.


6. Bericht van uw bank

Na circa twaalf maanden wordt u herinnerd aan de precieze einddatum van de Overstapservice. Controleer op uw rekeningoverzicht of alles inmiddels via uw nieuwe betaalrekening loopt.


7. Einde Overstapservice

Na dertien maanden stopt de Overstapservice. Bij- en afschrijvingen van uw oude betaalrekening worden na deze datum niet meer doorgeleid naar uw nieuwe betaalrekening. Wilt u de betaalrekening bij uw oude bank opzeggen, neemt u hiervoor dan contact op met uw oude bank.