Hoe werkt de Overstapservice?
In onderstaand schema ziet u wat er gebeurt om uw overstap van bank A naar bank B soepel te laten verlopen. U ziet het proces van aanvraag tot beëindiging van de Overstapservice uitgelegd. U klikt op de cijfers in het schema voor de uitgebreide toelichting per stap.
Heeft u tijdens de Overstapservice toch nog vragen? Neem dan contact op met uw nieuwe bank.
(klik op een nummer in onderstaand plaatje voor informatie per tijdvak)
- 1. Aanvraag
U kunt de Overstapservice aanvragen bij uw nieuwe bank. Dit kan vaak al direct bij het openen van een nieuwe betaalrekening. Uw nieuwe bank informeert u of het aanvraagformulier een papieren document is, of dat u de service op een digitaal formulier kunt aanvragen. Bekijk een voorbeeld van een aanvraagformulier.
Stuur het aanvraagformulier volledig ingevuld naar uw nieuwe bank. U krijgt vervolgens bericht dat uw aanvraag in behandeling is genomen. Nadat u het ingevulde en ondertekende formulier heeft ingediend bij uw nieuwe bank duurt het nog minimaal 2 weken tot de Overstapservice van start kan gaan. Zowel de oude als de nieuwe bank hebben deze periode nodig om de gegevens te controleren, te verwerken en de Overstapservice voor u voor te bereiden. Houd met deze 2 weken rekening als u de startdatum invult. Het staat u verder vrij elke gewenste ingangsdatum te kiezen tot maximaal 3 maanden na indiening van het formulier.
Wilt u de betaalrekening bij de oude bank opzeggen? Op het aanvraagformulier kunt u dat aangeven. Uw oude bank neemt dan contact met u op.
- 2. Overzicht periodieke overboekingen
Nadat de Overstapservice in behandeling is genomen, ontvangt u van uw oude bank een overzicht van de beëindigde periodieke overboekingen en eventuele rekeningblokkades. Als het om een particuliere betaalrekening gaat, dan ontvangt u binnen zeven werkdagen dit overzicht. Ook informeert uw oude bank u over de gevolgen voor andere producten en diensten bij uw oude bank.
Indien u bij uw oude bank geagendeerde betalingsopdrachten via elektronisch bankieren heeft opgevoerd, adviseren wij u om daar een uitdraai van te maken. Deze opdrachten staan niet altijd op het overzicht dat u van uw oude bank ontvangt. U moet deze opdrachten dan zelf bij uw oude bank stopzetten. U heeft zelf de keuze welke periodieke overboekingen en incassoblokkades u vervolgens opvoert bij uw nieuwe bank.
- 3. Gebruik van producten van uw oude bank
U kunt passen en andere producten van uw oude bank blijven gebruiken tot de betaalrekening is opgeheven. Tot die tijd kunt u ook uw rekeningafschriften bekijken zoals u dit gewend was van uw oude betaalrekening.
- 4. Ingangsdatum
Op het aanvraagformulier heeft u aangegeven wanneer u de Overstapservice wilt laten ingaan. Die datum ligt minimaal 2 weken tot maximaal 3 maanden nadat u het ingevulde en ondertekende formulier heeft ingediend bij uw nieuwe bank. De Overstapservice start op een doordeweekse dag, dus niet op zaterdag of zondag.
- 5. Gedurende de Overstapperiode
- zullen de deelnemende banken aan de Overstapservice uw nieuwe IBAN doorgeven aan particulieren, bedrijven en organisaties die geld naar uw oude IBAN willen overmaken of van uw oude IBAN incasseren;
- kunt u de handige Overstapkaarten gebruiken om bedrijven en instellingen, zoals uw werkgever, te informeren die aan het einde van de looptijd van de Overstapservice nog altijd naar uw oude betaalrekening blijven overboeken;
- worden bijschrijvingen op uw oude betaalrekening automatisch doorgeleid naar uw nieuwe betaalrekening;
- worden betalingen waarvoor u een machtiging (incasso) hebt afgegeven rechtstreeks van uw nieuwe betaalrekening afgeschreven;
- kunt u alleen geld naar uw oude betaalrekening overboeken vanaf uw nieuwe IBAN. Informeer bij uw oude bank of er ook andere mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld een kasstorting bij de bank waar u uw oude betaalrekening aanhoudt;
- er zijn ook zaken die u zelf dient te regelen. De Overstapservice loopt altijd precies 13 maanden. Hier is voor gekozen omdat vrijwel alle bij- en afschrijvingen minimaal één keer per jaar plaatsvinden.
- 6. Bericht van uw bank
Na circa 12 maanden wordt u herinnerd aan de precieze einddatum van de Overstapservice. Controleer op uw rekeningoverzicht of alles inmiddels via uw nieuwe betaalrekening loopt. Wanneer de betaler nog uw oude rekeningnummer gebruikt staat op uw rekeningoverzicht de tekst: “Overstapservice via (IBAN oude rekening)” of de tekst “Overstap via (IBAN oude rekening)”.
Neem contact op met de betaler of incassant om hem te informeren over uw nieuwe IBAN. Voor bedrijven en organisaties, zoals uw werkgever, kunt u de handige Overstapkaarten gebruiken.
- 7. Einde Overstapservice
Na 13 maanden stopt de Overstapservice. Bij- en afschrijvingen van uw oude betaalrekening worden na deze datum niet meer doorgeleid naar uw nieuwe betaalrekening. Betalers en bedrijven die bij u incasseren worden niet meer geïnformeerd over uw nieuwe IBAN.
Als u nog geld op uw oude rekening heeft staan, dan bepaalt u zelf wat er met dit geld gebeurt:
- heft u de oude betaalrekening niet op? Dan kunt u het tegoed op deze rekening laten staan;
- u kunt het geld overboeken naar uw nieuwe betaalrekening;
- u kunt het geld overboeken naar een andere IBAN.