Particulieren

De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in Nederland. Deze service maakt veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger en zorgt ervoor dat uw betalingsverkeer soepel doorloopt. U vraagt de Overstapservice aan bij uw nieuwe bank.

U kunt van de Overstapservice gebruikmaken als u uw betalingsverkeer wilt omzetten naar een nieuwe of bestaande betaalrekening bij een andere bank. De Overstapservice zorgt gedurende dertien maanden voor het automatisch doorleiden van bijschrijvingen naar uw nieuwe betaalrekening. Ook worden rechtstreeks betalingen op grond van incasso’s van uw nieuwe betaalrekening afgeschreven en krijgt u een overzicht van alle doorgeleide transacties op uw rekeningafschrift. Voor deze periode is gekozen omdat vrijwel alle bij- en afschrijvingen minimaal één keer per jaar plaatsvinden. Ongeveer een maand voordat de Overstapservice stopt, krijgt u hierover bericht van uw nieuwe bank. Voor een compleet overzicht van diensten gaat u naar Wat wordt geregeld?

Het is belangrijk dat u zelf ook enkele acties onderneemt. U moet zelf nieuwe passen, creditcards en internet bankieren aanvragen bij de nieuwe bank. En u informeert zélf de organisaties waarvan u geld ontvangt, zoals een werkgever of uitkeringsinstantie over uw nieuwe betaalrekening. Kijk bij Wat regelt u zelf? voor een overzicht.

Om inzicht te geven in wat achtereenvolgens gebeurt om uw overstap soepel te laten verlopen, is een animatie gemaakt met daarop alle stappen in het proces duidelijk uitgelegd. In de brochure Overstapservice staat een checklist met zaken waar u op moet letten bij het overstappen naar een andere bank.